شرکت کامپیوتر انفورماتیک آذر سهند کایا

شرکت کامپیوتر انفورماتیک آذر سهند کایا


yourbazdid

كمیسیون تنظیم مقررات ماه‌ها پس از اعلام ارزان شدن اینترنت سرانجام با تخفیف 20 درصدی پهنای باند به شركت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی موافقت كرده و همین موضوع باعث شده كه محمد كرم‌پور، رییس‌ سازمان تنظیم مقررات از كاهش 8 تا 10 درصدی قیمت نهایی اینترنت برای كاربران خبر دهد.


این ارزان‌سازی پهنای باند اینترنت ظاهرا باید به مذاق همه خوش آید، اما یك محاسبه ساده نشان می‌دهد كه برخلاف انتظار رییس سازمان تنظیم مقررات این كاهش قیمت پهنای باند تاثیری بیشتر از دو الی سه درصد بر قیمت نهایی اینترنت ندارد. دلیل هم این است كه شركت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت، چندی پیش هزینه‌های خود را منتشر كردند و مشخص شد كه پهنای باند فقط 20 درصد كل هزینه‌های یك شركت اینترنتی را تشكیل می‌‌دهد. هزینه‌های مصرف انرژی و همچنین هزینه‌های انتقال پهنای باند (كه آن هم توسط شركت زیرساخت دریافت می‌شود) هم در واقع هر كدام به اندازه پهنای باند، هزینه بر این شركت‌ها تحمیل می‌كنند.

از این رو، كاهش قیمت پهنای باند به تنهایی نمی‌تواند انتظار كاهش ده درصدی را برای كاربران نهایی پاسخ دهد. با توجه به گران شدن احتمالی قیمت برق كه یكی از هزینه‌های اصلی شركت‌های اینترنتی است، حتی می‌توان انتظار افزایش قیمت را طی ماه‌های پیش رو داشت. چند پرسش اصلی شاید بتواند موضوع بحث را روشن‌تر كند. نخست آنكه چرا مقامات وزارت ارتباطات این كاهش قیمت را صرفا روی پهنای باند اعمال می‌كنند و چرا روی هزینه‌های كمرشكن انتقال پهنای باند آن را اعمال نمی‌كنند. هم‌اكنون بنا بر قوانین شركت‌ها حق انتقال پهنای باند به داخل كشور را ندارند و اجبارا باید از مسیرهای انحصاری شركت زیرساخت این انتقال را در قبال پرداخت هزینه سنگین انجام دهند.

پرسش بعدی این است كه چرا وزارت ارتباطات برای كاهش قیمت انرژی شركت‌های خدمات‌دهنده هیچ حمایتی انجام نمی‌دهد. و در آخر اینكه اگر تمام این مفروضات را اشتباه بپنداریم و انتظار كاهش ده درصدی قیمت اینترنت را از شركت‌های خصوصی داشته باشیم، جا دارد همین انتظار را از مخابرات كه اخیرا به ارائه اینترنت پرسرعت پرداخته، داشته باشیم. آیا قیمت‌های فعلی اینترنت پرسرعت مخابرات هم تا ده درصد كاهش پیدا می‌كند؟
منبع: itiran



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: شهاب آرامپور ׀ تاریخ: چهار شنبه 30 شهريور 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀